tirsdag den 14. august 2012

Tilbage på vognen

Så er ungerne hjemme igen, efter 3 lange uger hos deres far. :)

I går var ikke det store hit, hvor jeg lavede frikadeller med kyllingehak, en stor rest ris fra aftenen før og nogle kugler spinat i. Dette serveret til ovnkartofler fik Emil til at gå i baglås. Det er jo set før.

Mmmmmh....til gengæld tager vi den (forhåbentligt) sikre i aften. Jeg vil indvie den nye grill med en gang grillpølser OG så fik jeg et spidskål med hjem fra min svigerindes forældres skønne, store have, så jeg har taget et halvt spidskål og ellers baseret en skønno salat på denne opskrift (hapset herfra):

Salat med spidskål og gulerødder
2 friskhøstet spidskål
½ kg. gulerødder
1 lille bdt. dild

Dressing;
drænet yoghurt
akaciehonning
sennep
saften af en ½ citron
friskkværnet peber
salat spidskål-og-gulerødder
Bare farverne alene bliver man sulten af, og når først du har sat tænderne i den sprøde spidskål, så er du solgt. 
Spidskålen er på denne tid af året så frisk at du ikke behøver at skærer hele stokken væk, men den vil give noget godt at tykke i. Bring 2 liter vand i kog. Skær den vaskede spidskål i strimler og kom den i det kogende vand samtidigt med at du tager det af blusset. Lad det stå i ca. 3-5 minutter før du hælder vandet fra og kommer iskoldt vand på - gerne med en håndfuld isterninger ved. Skræl gulerødderne og hak dem groft - gerne på skrå. En spændende variation er at blive ved med at skrælle og bruge de lange strimler i salaten og så kun hakke det inderste af guleroden. Rør din dressing sammen efter din egen smag. Slyng spidskålen fri for vand og vend den sammen med gulerødder og dild i dressingen. Et sikkert hit både til frokost og middag.

Dog har jeg ikke blancheret/kogt kålen men tager den bare helt frisk i fine strimler. Masser af græsk yoghurt, sennep, akaciehonning og peber (har bevidst sprunget citron over). Den lover MEGET godt! :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar