onsdag den 25. juli 2012

Sushi...igen og igen, og...

Jeg har ramt den forudsigeligt værste periode efter separationen: børnenes 3 ugers ferie hos deres far.

Men jeg benytter mig af lejligheden til at lære at lave sushi. For to aftener siden opdagede jeg tilfældigvis billigt tang og wasabi i Netto, og så rullede det ellers derudaf. For at få en måtte, var jeg nødt til at investere i et startkit i Brugsen. Og så lavede jeg ellers de første, helt basale og banale og meget velsmagende sushi med avocado, rejer og agurk, med chilimayonnaise på:

Det gik rigtig fint med rulningen, og jeg hyggede mig med dette aftensmåltid:


Så fik jeg blod på tanden, for jeg fandt jo ud af, at man faktisk kan lave sushi med så godt som hvad som helst, billigt og hurtigt. Man har jo faktisk ofte mange af tingene i huset alligevel...om ikke andet kan man lave vegetar-sushi, for soyaen og hvad man ellers fylder i, kan jo sådan set godt give bid.

Så i dag, uden at tilkøbe noget, fik jeg lavet denne portion:
Selvom der stadig var sushiris i startkittet, prøvede jeg med grødris i mikroovn. Det gik ikke heeelt som forventet, fordi jeg startede ud med for lille en beholder. Risene blev lidt klistrede. Men det er jo kun mig, det gik ud over. :o)  Til 1 portion sushi til mig selv (8 ruller) lavede jeg 1 dl ris med 2 dl vand i. Jeg brugte så almindeligt lagereddike og sukker i stedet for riseddike, bare for også at få prøvet dét. 2 spsk eddike til knap 2 spsk sukker. Derudover gjorde jeg næsten, som man ville gøre ved sushiris, dvs skyllede dem et par gange inden kogningen. De blev desuden (efter trial and error-metoden) kogt på halv styrke i min mikroovn, måske 350-450 watt? I hvert fald åbenbart rigeligt, når de så blev kogt i 15 minutter og hvilede i 10 minutter.

Fyldet er lidt eksperimenterende, men lækkert: Bittesmå jordbær fra egen have, et par strå purløg fra egen have, sesamfrø, rejer, avocado og lidt chilimayo igen (den er jeg blevet vældigt glad for).
Desværre var jeg ikke lige så kæk med rulningen i dag, jeg ventede bl.a. lidt for længe, så de blev ikke helt stramme nok. Men det er jo kun mig, det gik ud over (har du hørt den før?).
...og de smagte bestemt også rigtig lækkert, skulle jeg hilse at sige. Jeg kunne godt tro, at specielt med ungerne vil det være særligt fedt, at man kan hente ting i haven til fyldet. Og det er bestemt noget, man kan have dem med til, det tager ikke lang tid, det er faktisk mest riskogningen, der er "kedelig", fordi det andet er hyggeligt. :)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar